Betekenis van de naam ‘Ter Streep’

Volgens de analen uit de 15° eeuw, werd “Ter Streep” beschreven als :  Het vissersdorp gelegen  op het oostelijke uytende van de “streepe”. De “streepe” was een zandbank gelegen voor de kust van (huidig) Oostende, die door stormen en verzanding in de loop der tijden door de zee verzwolgen werd  en dus eveneens het vissersdorp. Uit de term oostelijke uytende verondersteld men dat de naam Oostende zou ontstaan zijn.
1983

Tijdens een samenkomst onder vrienden die regelmatig fotografeerden,   werd  in  het “Kotje van Lotje”   (de kelder- verdieping onder het terras van het Koninginnehof in ’t bosje van Oostende) tussen pot en pint beslist om een fotoclub op te richten. De gekozen naam werd “Ter Streep” (uitleg naam : zie hierboven).    Om de eerste leden te ronselen werd er een fotowedstrijd ingericht. Verschillende fotoamateurs namen deel aan deze wedstrijd en  uit die groep werd het eerste ledenbestand gevormd.

1984

In september 1984 werd aangevangen met de eerste lessen in de fotokunst. De club telde toen een 15-tal leden.

1986

In 1986 werd door onvoorziene omstandigheden de fotoclub overgebracht naar café “Rozenhof” (Spaarzaamheidstraat 33 te Oostende), waar we mochten beschikken over de achtergelegen feestzaal.

2003

Twintig jaar na oprichting, hebben reeds een honderdtal fotoamateurs bij ons de revue gepasseerd. Enkelen zijn er nog steeds bij van in het prille begin.

2006

De club krijgt een Meter : Mevr. Hilde Veulemans, Eerste schepen van Oostende en een Peter : Dhr Hubert Rubbens, organisator van Oostende voor Anker.

Na 3 opeenvolgende en succesvolle tentoonstellingen naar aanleiding van Oostende voor Anker stelt de fotoclub diezelfde  zomer ook tentoon in het Kursaal van Oostende.

2013

Fotoclub Ter Streep vierde zijn 30ste verjaardag  met een groots opgezette tentoonstelling  in de alom bekende Venetiaanse Gaanderijen in Oostende.
Het was hard werken om van de tentoonstelling ZandBank een onvergetelijk moment te maken. Maar het harde werk loonde en resulteerde in toch meer dan 2000 bezoekers.

2014

Het voorbije jaar hadden we 2 mooie fototentoonstellingen, namelijk begin mei in de ” De Molen ” op Stene en eind september in ons clublokaal ” Het Rozenhof “. Beiden werden druk bezocht en de lovende commentaren zijn een stimulans om volgende keer nog beter te doen.

De verschillende uitstappen en workshops deden het goed met veel goede en mooie opnames tot gevolg.

Een goede fotograaf moet actief blijven dachten we, en daarom besloten we om een ” tweemaandelijks thema ”   aan het programma toe te voegen. Dit bleek een onverhoopt succes, want er werd massaal gefotografeerd en ingestuurd.

2015

De themafoto’s bleven het goed doen, zodat het soms moeilijk werd om ze allemaal op één avond te tonen en te bespreken.

Naar jaarlijkse gewoonte hadden we ook dit jaar een tentoonstelling in ” De Molen ” en zoals verwacht over de drie dagen gezien een succesvolle editie.

Onze eigen expo ” Aquatime ” in de Noordzeeaquarium aan de visserskaai bleek op het eerste moment een slecht idee, gezien de wegenwerken en het slechte weer. Ook de zaal deed ons even nadenken, maar met enkele behulpzame handen werd dit tot een aangename ruimte omgetoverd, zodat we er een dertigtal foto’s mooi konden presenteren.

Na nog wat infrastructuurwerken te hebben uitgevoerd, leek het tij te keren en er kwamen meer bezoekers binnengesijpeld tot zelfs  op donderdag bezoekdag voor familie en vrienden de zaal plots veel te klein leek te zijn.

We konden dit jaar ook beroep doen op gastspreker Jos Kerssen, een Nederlandse architectuurfotograaf. Hij liet ons zien wat er allemaal mogelijk is in dit genre en gaf ons enkele belangrijke tips mee.

Helaas sluiten we het jaar af met droevig nieuws. Ons  gewaardeerd clublid en vriend Fernand Van Bellingen is na een slepende ziekte overleden op 19 december 2015.

2016

De lesjes over verschillende aspecten van de fotografie doen het goed, ze laten zelfs de oude rotten in het vak soms stil worden. Dit is vast van verstomming.

Een vaste waarde is de tentoonstelling in ” De Molen”. Het mooie weer en een constante passage van bezoekers leiden tot een geslaagde tentoonstelling.

Onze club expo in de bibliotheek ” Kris Lambert” was gezien zijn locatie een druk bezochte expo gedurende de maand september.

Dit jaar mochten we weer tentoonstellen op de vlootdagen. Ditmaal bleek de organisatie ter plaatse niet zo vlot te verlopen, maar gelukkig kwam Serge even de organisatie een handje toesteken, waardoor alles op zijn plooi viel. Een hevige regenbui leek even alles in de war te sturen. Op zaterdag was het alle hens aan dek om de bezoekers van de nodige info te voorzien. Het werd toch nog een geslaagde editie.

Ook dit jaar hebben we een inspanning gedaan om enkele gastsprekers uit te nodigen. Zo konden we landschapsfotograaf  Bart Heirweg ontvangen, die ons gedurende twee uur met zijn werkwijze en uitrusting liet kennismaken en tips en tricks meegaf.

Misjel Deceer een gekend fotojournalist en ervaren natuurfotograaf, wist ons stil te krijgen met zijn boeiende voordracht en heel mooie foto’s.

Een derde gastspreker was Landschapsfotograaf  Marnix Van Marcke . Hier ging het om landschappen met lange sluitertijden en dergelijke, wat voor velen onder ons nieuw was. Een tweede lezing over het gebruik van filters bij landschapsfotografie werd voorgesteld naar volgend jaar toe.  Iets wat zeker het overwegen waard is.

2018

Ter Streep krijgt een nieuwe clublocatie in het OC de Ballon in de Mansveldstraat nr 9 te Oostende.